onsdag 11 november 2015

Igår var det måndag igen, men som pensionär har det inte samma betydelse som när man jobbade för då var måndagar ingenting som jag såg fram emot. Jag återupptog arbetet med julbelysningen i går. Slingan med istappar provades och kom snabbt på plats värre var det med slingorna som skall vara på framsidan av huset. Dom slingorna består av flera hundra små lampor och se vilka som är trasig är inte så lätt. För det första, om en lampa går sönder slå slocknar nio stycken till och ibland ytterligare tio stycken en bit längre bort på slingan. Dom är väl seriekopplade på något vis. Att titta på en enskild lampa och se om den är trasig eller inte är så gott som omöjligt, åtminstone kan jag inte se det även om jag har provat med förstoringsglas. Det enda att göra är att plocka ur alla lampor som inte lyser och prova en och en i en slinga som man vet fungerar. Har en kasserad slinga som jag plockar lampor från som tur är för det går åt mer än en lampa och få tag på nya är inte lätt, om det ens är möjligt. När första slingan var klar och uppsatt och jag tog fram nästa visade det sig att sladden hade gått av alldeles bredvid kontakten så den gick inte att laga. Så då fick jag ta den som jag haft som reserv och fylla upp den med lampor igen. Även på den har kabeln gått av en gång men den har jag kunnat laga. Tog säkert ett par timmar att prova och byta lampor men nu är den i alla fall alla hela. Ska åka och handla lite först innan jag sätter upp den och ytterligare en slinga som jag brukar ha i äppelträdet. Sen skall kopplas ihop med elkablar och timer, inte bara en timer utan 3-4 stycken. Tar ström från olika ställen för att slippa så stor belastning på bara en fas. Sen är det bara slingan till julgranen som är kvar men den får vänta till första advent. På bilden här nedanför ser du hur det såg ut för några år sedan. Ljusen till vänster skyms delvis av ett stort äppelträd. Återkommer med en ny bild på hur det ser ut i år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar