lördag 7 november 2015

Igår satte jag upp ett par ljusslingor, brukar ha ganska mycket belysning till jul. Tänkte fortsätta i dag men nu regnar det lite så jag får väl dra på mig arbetskläderna och skruva lite på mina maskiner. Har jobbat med en liten jordfräs parallellt med snöslungan och fick se att snäckskruven läkte olja som jag fyllde på dan innan. Skulle ta bort knivarna på den när jag plockade isär den för renovering men fick inte bort dom. Provade med både avdragare och värme utan resultat. så att byta packboks på den kan jag nog glömma. Får klämma i en del fett i ställe som får blanda sig med oljan så man får en lagom seg konsistens, ungefär som trögflytande lava. Har gjort det på växellådor på åkgräsklippare med framgång. Dom är ju från början fyllda med bara fett men efter många års användning blir fettet hårt som vax och dreven börjar gå torra. Att man använder fett i stället för olja är naturligtvis av ekonomiska skäl. Med fett i lådan behövs ingen packning mellan kåporna och heller inga tätningar vid in och utgående axlar.
Har fått en liten grästrimmer där en slang mellan tanken och förgasaren gått av. Förra ägaren  skulle lämna in den för reparation men att det skulle bli för dyrt bara felsökningen skulle kosta över 500:-.
Men ägaren menade att felsökningen kan dom skippa, eftersom han visste  att det var en bränsleslang som var av. Men då sa han att det inte fanns slangar att få tag i. Kollade på Amazon och där fans det flera som sålde sådana slangar. Beställde slang och ett par andra saker som jag fick här om dan. Nu satte jag dit slangarna i går,är en smal slang och en som är lite tjockare. Men den ville inte gå ändå! Finns en liten gummituta att trycka på när man skall starta den men när man gör det kommer det ut bensin
ur påfyllningslocket. Verkar som man trycker in luft i tanken så det blir ett övertryck när man trycker på gummitutan så bränsle trycks in i förgasaren vi kallstart. Borde finnas en backventil i tanklocket så bränslet inte kan komma ut den vägen. Måste ju vara ett hål där så det kommer in luft och inte blir vakuum i tanken när motorn går. Får ta en titt på det där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar